2013. július 8., hétfő

Nyár, nyaralás - így készülünk mi

Tudjuk, hogy a nyaralás, az új és váratlan helyzetek sok stresszt tudnak okozni az autizmussal élő gyerekeknek. Az enyimeknek is. Ha pedig egy gyerek feszült, nem érti, mi történik körülötte, akkor leginkább "menekül", vagy "támad", de legalábbis nyűgös, nehezen kezelhető, felpörög és legkevésbé sem viselkedik úgy, ahogy mi szeretnénk. Vagyis szenved ő is, szenvedünk mi is. Így aztán nem kérdés, hogy érdemes segíteni nekik, amennyire csak tudunk. A mi nyaralásunk még odébb van, de van, amivel már most tudunk készülni, ill. elmesélem azt is, mi lesz még. És a dolog szokott működni, kicsit nagyképűen hangzik, de kb. 100%-os a beválás :)

• naptár a nyárra
Ezt most készítettük először, nem is feltétlenül a nyaralás, hanem az egyéb nyári programok megtámogatásához. (Jákob nagyon várta, hogy mikor jön a barátja, ill. nagyon izgult, hogy "ugye ma sem kell oviba menni".) Kinyomtattuk két A/4-es lapra a július és a júliust, az előre tudott programokat eleve beillesztve, a többit pedig menet közben külön nyomtatás + blue tack technikával oldjuk meg. Azt a napot, amelyiknek vége van, este áthúzzuk, ill. ilyenkor váltunk pár szót arról, mi volt, mi lesz holnap, mennyit kell még aludni stb. (Ez most kiváltotta nálunk a hetirendet, azt a nyárra levettük.)

• a nyaralóhely képeinek nézegetése a neten
Ma már szinte minden szállásról, legyen az kemping, vagy szálloda vannak képek a neten. Már jó előre meg lehet nézni őket, hogy ide megyünk, itt fogunk aludni, fürödni, akármi. (Vannak gyerekek, akik hajlamosak rágörcsölni, ha valamiről túl korán, vagy túl sokat beszélünk, el kell csípni, hogy a saját gyerekünknél mennyivel érdemes előre készülni. Nálunk Áron ilyen volt régebben, igaz akkor még nem is kapott a dologhoz semmi vizuális támogatást :)) Ha másokkal megyünk, vagy fogunk találkozni ismerősökkel, hasznos az ő fotójukkal is készülni.
  • beszélgetés/ szociális történet arról, mit lehet majd csinálni a nyaralás alatt
Hogyan viselkedünk a strandon, a szállodában, az étteremben, a játszóházban, a kemping közös fürdőjében... És egyáltalán, milyen jó lesz ez meg az is.
  • a nyárhoz, nyaraláshoz illő napirendi kártyák
Érdemes végiggondolni, mi mindent fogunk csinálni a nyaralás alatt és már otthon elkészíteni hozzá a napirendi kártyákat. Ha a rajzokat is érti a csemeténk, könnyebb helyzetben vagyunk, mert még a helyszínen is improvizálhatunk, hiszen váratlan helyzetek egész biztosan lesznek. Hogy megmutassam, mikre gondolok, megmutatom a tavalyi nyaralásunkhoz készült kártyák egy részét. (Volt még kép a saját szállásunkról - több darab, hiszen egy nap többször hazamentünk; a környék látnivalóiról is.)

• fotók a netről az utazáshoz
Mi az utazás előtti nap mindig készítünk egy-két A/4-es oldalnyi "összefoglalót" a szállásról: ilyen az épület, a recepció, a szoba, az ágy, a medence, a tornaterem, a kert stb. Ezt egész úton lehet nézegetni, aztán odaérve e mentén felderíteni a terepet. Egyszerűbb változata egyetlen képet adni a gyerek kezébe, amiben az épület, vagy a szoba van, olyan szögből fotózva, ahogy megérkezéskor látni fogjuk, vagyis ahogy felismeri, hogy "igen, ide jöttünk, ez van a képemen".
  • "napszámoló" a nyaralás idejére
Ez korábban már szerepelt, de most nagyon ide illik. (Nahát, ez is Balaton, pedig olyan sokszor még nem voltunk! :)) Keresünk valami képet, ami a nyaralást jelenti majd (ez lehet konkrétan a szállás képe, de valami elvontabb szimbólum is, mint itt nekünk), és ebből annyit nyomtatunk, ahány napra megyünk. Odaérve kiragasztunk annyi darabot, ahány napot ott fogunk tölteni, aztán minden este szépen leveszünk egyet.

• +1 az otthon használt eszközök magunkkal vitele
Mi egy időben Jákob itthoni napirendjét vittük, mostanra csak a mobil napirendet szoktuk, a fenti módon feltuningolva. Végiggondolásra érdemes, hogy ha a gyerek otthon folyamatábrával öltözik/mos kezet stb., szempontkártyával eszik, fog-e neki stresszt okozni, hogy ezek nincsenek vele. Én ha kicsit is bizonytalan vagyok, inkább beraknám, helyet alig foglal, de nagy segítség lehet. Ja, nálunk a napló még biztosan jön és sok-sok papír, olló, ceruza és blue tack, amivel bármit gyárthatunk, ha épp úgy alakul.
  • +2 élményfeldolgozás hazaérkezés után
Ugyan nem rákészülés, de a dolog fontos része, hogy hazaérkezés után érdemes maradandó formában rögzíteni az élményeket, hogy könnyebb legyen  emlékezni rá, mesélni róla. Készíthetünk rajzokat a naplóba, vagy az én-könyvbe, de fényképeket is nyomtathatunk, vagy felpakolhatjuk őket a számítógépre is valami nézegethető felületre (igaz, utóbbi nem magunkkal vihető)