2013. október 20., vasárnap

Autizmus könyvlista 2. - Szakirodalom

Korábban volt már egy könyvlista, íme a következő. Ezúttal arra gondoltam, felsorolnám azokat a könyveket, amelyek nekem valamiért fontosak, hasznosak voltak az autizmus megértésében. Ajánlom kezdő szakembereknek, vagy elszántabb, gyermeküket jobban érteni vágyó szülőknek.

(A lista szubjektív és természetesen nem teljes.)


Nekem nagy kedvenc, ebben ismertem a gyerekeimre. Nagyon gyakorlatorientált, sok benne a példa (ha pl. ezt csinálja, az azért van, mert...), de nem szakembereknek talán nem a legkönnyebb olvasmány. Viszont félbe is lehet hagyni, ha az ember csak az elejét olvassa, az is hasznos.


A best of listám előkelő helyén. Mert nagyon az alapokról szól, de nem száraz és elméleti, kaphatunk a válaszokat, a mit csináljunk, miért csináljuk és hogyan csináljuk kérdésekre. Külön fejezetben tárgyalja a gondolkodás, a kommunikáció, a szociális viselkedés és a fantázia nehézségeit. És emlékeim szerint elég általános.


Szintén alapmű. Elég rég olvastam, így csak arra emlékszem, hogy folyton a gyerekeimre ismertem benne (akkor még inkább a nagyobbra, mert a kisebb még nem igazán beszélt). Jobb képességű/ ép értelmű/ enyhébben érintett (ki-ki válasszon kedvére) autistákkal kapcsolatba kerülőknek kötelező olvasmány.


Ez a könyv szerepelt az előző felsorolásban is, de mivel több ember tapasztalatait gyűjti össze, úgy gondolom, elég általános, hogy ide is beférjen. Ezt az integráló pedagógusoknak (óvodában és iskolában is) tenném kötelezővé.


Nekem ez a könyv kicsit csalódás volt, mikor olvastam, mert azért vettem kézbe, hogy megtudjam, mi működik másként, ha az embernek (vagy a rábízott gyerekeknek) értelmi sérülése is van, milyen más megközelítés, segítségadás stb. szükséges. De valahogy úgy éreztem, ebben nem lettem túl okos, általában az autizmusról viszont olvastam benne jókat.


Elárulom, ez a könyv a gyerekkorról szól. Merthogy akkor készülünk fel. Viszont szépen végigveszi, mi lesz fontos, mivel miért érdemes foglalkozni. És egy fontos dologra is felhívja a figyelmet: hogy az életünk nagy részében (min. 2/3-ában) azért mégiscsak felnőttek vagyunk, akkor is, ha ez még eléggé elhanyagolt terület.


Ez a könyv kicsit kilóg a sorból, mert igazából egy szociológiai mű, ami a mai Magyarországon élő autista felnőttek helyzetéről szól. Viszont érdekes.


Tervezem a könyvajánló 3. részét is, amelyben a gyakorlatban jól használható kiadványokra koncentrálok majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése