2014. szeptember 29., hétfő

Kommunikáció alapok autizmussal élőkkel

A múlt héten sok új élményben volt részem, sok tapasztalatot szereztem és sokat tanultam többek között autizmussal élő fiatalokkal és fiatalokról, hála a Kalandok és Álmok Szakmai Műhelynek.
Mostanra összeállt a fejemben egy lista (nyilván nem teljes) olyan apró és praktikus tippekkel, amik megkönnyíthetik az autizmusban kezdők dolgát, ha autizmussal élő iskolásokkal, fiatalokkal szeretnék megtalálni a hangot. (Ők most mind beszélő autisták voltak.) 
Íme tehát néhány hasznos tipp (nem lehet elégszer elmondani, hogy SOHA nem igaz minden, minden autizmussal élőre):

  1. Beszéljünk keveset! Mondanivalónk egy részét pótolhatjuk gesztusokkal, mutatással, az udvariassági formulákat pedig korlátozzuk a legminimálisabbra, vagy hagyjuk ki. (De legalábbis tegyük a mondat végére, elöl legyen a lényeg, mert előfordulhat, hogy a mondat végét már nem tudja követni az illető.)
  2. Használjunk egyszerű szavakat, rövid mondatokat, konkrét, lényegre törő utasításokat! Ne féljünk az utasításoktól, ezek sokkal inkább érthetőek, mint amennyire bántóak.
  3. Kerüljük a képes beszédet, az átvitt értelmű és ironikus kifejezéseket, tartsuk észben, hogy az autizmussal élők többnyire szó szerint értik, amit mondunk!
  4. Mondjunk ki mindent, amit gondolunk, érzünk! Arra ne számítsunk, hogy az autizmussal élő gyerek a viselkedésünkből, arckifejezésünkből rájön, hogy rossz kedvünk van, megbántott minket, vagy valamit várunk tőle. Mondjuk meg neki.
  5. Ha azt szeretnénk, hogy az autizmussal élő fiatal valami hosszabb, bonyolultabb dolgot megértsen, vagy megjegyezzen, adjuk oda neki írásban is! Tartsuk észben, hogy az autizmussal élők többnyire vizuális gondolkodók!
  6. Bonyolultabb feladatokat bontsunk lépésekre! Általában nem megy könnyen a saját viselkedésük megszervezése (mivel kezdjem, és mi legyen utána stb.).
  7. Tegyük kiszámíthatóvá, bejósolhatóvá a helyzetet: Amennyire lehet igyekezzünk előre elmondani (leríni, megmutatni), mi fog történni, ez meddig fog tartani és mi lesz azután. Amit előre megbeszéltünk, azt természetesen tartsuk is be, az autizmussal élőknek az átlagnál nehezebb a változások megértése és elfogadása.
  8. Viselkedjünk mi is kiszámíthatóan, kerüljük a kiabálást, a hirtelen mozdulatokat! Ezek rémisztőek, érthetetlenek lehetnek.
  9. Ha az autista ember nem néz a szemünkbe, egyszerűen tekintsük ezt természetesnek! Ne gondoljuk, hogy így nem figyel ránk, sőt higgyük el, hogy így tud csak igazán figyelni.
  10. Hagyjunk neki néha pihenőt, ha igényli! Az autizmussal élőknek nagyon kifinomult, vagyis túl érzékeny lehet az érzékelésük, ezért néha telítődhetnek a sok ingerrel: hangokkal, zajokkal képekkel, érintésekkel. Ilyenkor legjobb, ha nem beszélünk, nem érünk hozzájuk, hagyjuk őket kicsit feltöltődni. (Nem biztos, hogy tud szólni, amikor pihenésre van szüksége, még ha egyébként jól beszél is. Ha feszültebb, idegesebb, támadó, vagy épp magába zárkózik és nem reagál, mindig gondoljunk erre!)
  11. Figyeljünk a közelségre, érintésekre! Sokan nem szeretnek túl közel menni másokhoz, vagy zavarja őket, ha megérintjük őket. Ezt tartsuk tiszteletben! (Persze van, akit ez nem zavar, vagy kifejezetten igényli az érintést, de ezt úgyis észre fogjuk venni :))
  12. Szólítsuk meg őt! Az autizmussal élő emberek sokszor nem tudják értelmezni, magukra vonatkoztatni az általánosságban elhangzó utasításokat (pl: "Mindenki csinálja ezt!"), ezért ha azt látjuk, hogy nem csinálja, amit a csoporttól/ osztálytól kértünk, szólítsuk meg őt a nevén, és utána kérjük (pl: "Dani csináld ezt!")
Ne felejtsük, hogy ha ezeket a tanácsokat megfogadjuk, az még nem fejlesztés, egyszerűen a legalapvetőbb akadálymentes(ebb) kommunikáció, a másik fél tisztelete.

A lista természetesen nem teljes, szívesen bővíteném. Ha valakinek van ötlete, kérem, írja meg kommentben, nagyon örülnék neki!

2014. szeptember 19., péntek

Csipeszelős-pompomos

Egy apró finommotorika fejlesztő feladat.
Hozzávalók:

  • egy csomag pom-pom
  • festék-keverő tálka (a nagy felfedezett a száz forintos boltban, eddig nem is láttam ilyet)
  • csipesz
  • gyerek ;)



2014. szeptember 17., szerda

WC-papír tépés

A kép magáért beszél. És megint működik! (És felemelő érzés, mikor az ember kisebbik gyereke is el tud már olvasni rövidebb szavakat. Hajrá szöveges segítségek! :))


2014. szeptember 15., hétfő

Iskola

Elkezdődött az iskola az új elsőssel. Eddig nagyon ígéretes, és bár nyilván nem csak ezen múlik, mutatom, mesélem, milyen vizuális segítségek segítik őt a mindennapokban - egyelőre.

Természetesen van neki órarendje. Az itthoni változat szöveggel és a suliban is használt képekkel készült (a tanító nénink volt olyan rendes, hogy átküldte a képeket, tehát pontosan azok). Igaz, azóta tudjuk, hogy Jákob a csak képeset és a csak szövegeset is remekül olvassa.


Egy ugyanolyan piciben a tolltartóba is került, azóta egy olyan változat is van, amiben az is látszik, mikor megy be hozzá a gyógypedagógus, ill. mikor viszi ki. Ma esti feladatom, hogy egy napközis rendet is elkészítsek, mert holnap kipróbáljuk azt is (egyelőre heti egy nap lesz csak).


Az iskolában, az öltözőszekrénybe van beragasztva egy folyamatábra, ami azt mutatja, mit kell csinálni, mikor megérkezik (öltözés, táska, várni, bemenni a terembe stb.), egy másikat pedig a napközis tanító néni őriz (ugye látszik, mindenki milyen segítőkész? :)), és odaadja Jákobnak ebéd után, mikor készülődni kell haza. Két oldalas, ahogy látszik is. Volt belőle egy korábbi változat is, de azt kissé elszúrtam (sok szöveg volt, kevesebb kép, egy oldalon a hétfő-csütörtöki és a pénteki változat stb.), ezt viszont, úgy tűnik, jól tudja használni.

 

Aztán otthon várja a következő. Nem tudom, ezt hosszú távon mennyire fogjuk használni, az első napokban jól jött, csak akkor nem volt még házi, most már van házi, viszont kicsit másképp alakult a sorrend, nincs bepakolás, mert hétfőn visznek mindent, szóval lehet, hogy ez nem fog kelleni, de azért mutatom:


A tolltartóban van még egy kis matricázás: így mindig bekerül a hegyező a tolltartóba (remélem), és be is lehet csukni utána.


Egyelőre ezek vannak, de biztos, hogy lesz még. És persze a fejlesztésen is használnak napirendet, hordjuk a naplót, alakulnak a szabályok... Jó. :)

2014. szeptember 10., szerda

Szöges tábla

Angolul geoboard-nak hívják, fogalmam sincs mi a magyar neve :) A miénket Nagypapa készítette egy régi dísz-vágódeszkából. A cél az volt, hogy kicsit rágyúrjunk a ceruzafogásra az ujjak erősítésével. A képen azt hiszem, jól látszik, miről beszélek:



Szeretik. És a most divatos apró színes gumikkal is jól lehet játszani.

2014. szeptember 7., vasárnap

Vízesés

Ezt is sok helyen láttam már, jó képet viszont nem sikerült csinálnom, úh. elmondom, miről van szó: Ha az ember olyan szerencsés, hogy van egy fala, amire ragasztani lehet, vagy egy kerítése (mint nekünk), amire akasztgathat, akkor pár üres PET palackkal remek játékot fabrikálhat. Felül beönti a vizet, az meg a palackokon, csöveken, lyukakon, tölcséren keresztül folyik le, majd érkezik - nálunk - a lavórba. Isteni szórakozás az egész családnak. (Mondanám, hogy nyári meleg napokon, de mi először egy esős délelőtt álltunk neki, amikor egy ideig még nem ázott át a felettünk lévő fa, úh. még ősszel is nyugodtan bele lehet fogni.)


Volt olyan palack, amit függönykampóval akasztottunk fel, így mobil.


Másokat gyorskötözővel fixen rögzítettünk.



A tölcsér-szerűen állított palackoknál látványosabb, ha fent hagyjuk a kupakot, csak kilyukasztjuk. Persze ha koszos a víz (falevelek stb.), akkor a kupakot néha le kell venni tisztítani.


Megpróbáltunk egy golyós szelepet is összehozni, de nem találtunk olyan labdát/ golyót, ami egy ideig lezár, majd felemelkedik. Pedig elvben működnie kell.


Egy vízimalom kerekéhez hasonlító forgó részt is készítettem spatulákból és egy szalag spulnijából, de az még kudarcosabb volt, igaz, már a "hogyan tegyük fel" résznél elbuktunk. És amúgy sem forgott, valószínűleg túl ritkán voltak a lapátok. Majd jövőre!

2014. szeptember 4., csütörtök

Babzsák és effélék

Egy korábbi babzsákos bejegyzés folyamatosan nagyon népszerű (meg van egy másik is itt), most megmutatom, milyen kis aranyosakat készítettem idén a bölcsiseimnek:


Ezek most egészen apró, 30 grammos babzsákok (összehasonlításul egy átlagos "bolti" babzsák 110g körül van), amik ráadásul ilyen érdekesen (két oldalán egymásra merőlegesen) vannak összevarrva. Miközben készítettem, marokba és két kézbe (ezért is mértem ki mindegyik tömegét pontosan) fogás, célba dobás és párosítás jártak a fejemben. Jó lenne még színtanuláshoz és sima - mintás differenciáláshoz is.
A narancssárga egyébként egy kakukktojás, nem valódi babzsák: egy-egy Kinder tojás belső van belevarrva az anyagba, amiben rizs van. Ja, a babzsákokban is rizs, lencse és bab felváltva, bár a párok mindig egyformák. És ilyen kis mérethez a vékony anyagok jobbak.

És még egy nyáron készült holmi: érzékelő, lábfej-boltozat erősítő szőnyeg 3 rekesszel. Az egyikben polisztirol gyöngy, a másikban cseresznyemag, a harmadikban parafa dugó van. Fincsi.



2014. szeptember 2., kedd

Fejlesztés kacatokkal

Azt gyanítom, sok korai fejlesztést végző szakembernek van az enyémhez hasonló kacatos doboza, amiben apró tárgyak vannak. De miért is ne lehetne otthon is? A gyerekek nagyon szeretnek ilyesmivel játszani akkor is, ha konkrét fejlesztési céllal használjuk őket, és akkor is, ha csak simán kiborítjuk közösen a szőnyegre és nézegetjük, pakolgatjuk, beszélgetünk.
Ilyesmi kupacról beszélek, bár ez még egy nem teljes "készlet", szokott benne lenni csipesz, lufi, masni, zsebóra, gyűszű, lakat, tükör stb.


Ezt a készletet aztán nagyon sokféleképpen szoktam használni, íme néhány játék:
  • A legegyszerűbb szókincsfejlesztés: Egy zsákba beleteszek pár tárgyat (a gyerek figyelmi terjedelmétől függ, hogy 3-at, vagy akár 10-et), aztán a gyerek egyenként kihúzza és megnevezi, kipróbálja őket (diót, mogyorót pl. meg szoktuk törni, cipzárat felhúzzuk, tépőzárat összeragasztjuk és szétszedjük párszor stb. Játszható felváltva is (egyet én húzók, egyet ő), vagy több gyerekkel, akkor már azt is tanuljuk, hogy hogyan kell várni, figyelni egymásra.
  • A tárgyak visszakérése: Elég hamar eljutunk oda, hogy a tárgyakat vissza is szoktam kérni, hogy eltegyük - persze nem egyszerre. (Csak akkor úgy kell gazdálkodni a gyerek figyelmével, hogy még ezt is bírja végig!) Legegyszerűbb mondjuk csak színeket mondani (kérem a pirosat/zöldet stb.), de lehet funkció szerint is kérni (kérem azt, amivel az ajtót nyitjuk ki/amivel eszünk stb.), méret, vagy forma szerint is (kérem azt, amelyik gömb alakú/ amelyik a legkisebb stb.) és persze legjobb ezek kombinációjával, ha már megy. (Persze nagyon fontos itt is és a további játékoknál is, hogy előre eldöntsük, mit szeretnénk játszani és ahhoz válogassuk a tárgyakat.)
  • A tárgyak elhelyezése: Mikor a gyerek kihúzott egy tárgyat és megnevezte, megmondjuk neki, hova tegye. A második tárgytól érdekes: tedd a kulcs mellé/ a vödörbe/ a sámli alá/ a kocka mögé stb. 
  • Párosítós: A kihúzott tárgyak között meg kell keresni a párokat, majd elmondani az összefüggést (pl. a kulcs nyitja a lakatot, vagy a zsinórra szoktuk felfűzni a gyöngyöt stb.) Egy ilyen készlet látszik a következő képen:


  • Csoportosítás: Lehet hasonló az előzőhöz, csak itt mondjuk 3 játékot és 3 ennivalót kell szétválogatni. Vagy eleve adni egy tálat mondjuk a pirosaknak, egyet a kékeknek, és kihúzás után ebbe kell beletenni. Színen és funkción kívül játszhatjuk (főleg nagyobbakkal) a tárgyak méretével, alakjával, anyagával is, ezekhez is készíthetünk előre lapokat, ahova az adott kívánalomnak megfelelő tárgyat tesszük. (Ezt képekkel előszeretettel szokták játszani autista gyerekek fejlesztésén: egyik lapra a téli ruhadarabokat, másikra a nyáriakat gyűjti egy-egy gyerek, ezt jól előkészíti a tárgyas + tálas verzió.)
  • Szín szerinti válogatás: Egy tojástartó kis rekeszeit kibélelünk különböző színű papírral (vagy színes edényeket használunk) és az apró tárgyakat a megfelelő helyre kell tenni. (Pl. a zsákból kihúzunk 6 különböző színű apró tárgyat, ide-oda tesszük őket, majd a tojástartóba "elpakoljuk".)
  • Nagyobbak feladatai: A tárgyak csoportosítása a nevük kezdőbetűje, vagy szótagszám szerint. Nekik persze olyan tárgyak is előkerülhetnek, mint sátor cölöp, csapágy, gázgyújtó, öngyújtó, gémkapocs, jancsi-szög, könyvjelző stb. 
  • +1 Iskolakezdős ötlet: A játék az iskolás szavak gyakorlására is alkalmas: vonalzó, radír, hegyező, korong, háromszög, számegyenes stb.